EKO
PRIEKUĻU VIDUSSKOLAS VIDES KODEKSS
ATKRITUMI– samazinām, atkārtoti izmantojam un nododam pārstrādei!
ŪDENS, MEŽS – cilvēku un vides dzīvības avoti. Taupām dabas resursus!
Izprotam, ierobežojam TRANSPORTA ietekmi uz vides un cilvēku veselību!
Katrs rūpējamies par savu fizisko un garīgo VESELĪBU – gan sportojot, gan atbildīgi izvēloties PĀRTIKU!
"Cilvēku ieradumi –BIOLOĢISKĀS DAUDZVEIDĪBAS ietekmētāji
un KLIMATA PĀRMAIŅU veicinātāji, tāpēc:
DOMĀSIM ZAĻI – RĪKOSIMIES ZAĻI – DZĪVOSIM ZAĻI"
Gada tēma: Pārtika
Ekoskolas mērķi
Izzināt galvenās sakarības starp pārtikas patēriņu un vides un sociālajām problēmām, meklēt praktiskās rīcības iespējas pārtikas patēriņa radīto ietekmju mazināšanai skolā, mājās un tuvākā apkārtnē.
Mērķi:
- Veicināt vietējas, sezonālas, pēc iespējas bioloģiski audzētas un Fair trade sertificētas pārtikas patēriņu
- Samazināt pārtikas izmešanu atkritumos
- Samazināt dzīvnieku izcelsmes produktu patēriņu un iepazīt alternatīvus olbaltumvielu avotus (pākšaugus u.c.)
- Apgūt gatavošanu, lai aizvietotu rūpnieciski ražotu un palmu eļļu saturošus produktus (čipsus, cepumus u.c. saldumus)
- Izzināt un veicināt lauksaimniecības šķirņu biodaudzveidību
Ekopadomes vadītāja Zane Miķelsone
Skolas uzdevumi tēmas „PĀRTIKA” ietvaros
Uzdevums | Kā to panākt? |
---|---|
Izzināt, pētīt uztura ietekmi uz cilvēka fizisko un garīgo veselību | Darbs mājturības, veselības mācības, dabaszinību, sociālo zinību un sporta stundās. Mērķis radīt izpratni par veselības un pārtikas vistiešāko mijiedarbību. |
Apzināt skolēnu un viņu ģimeņu ēšanas paradumus | Veikt anketēšanu, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus turpmākām rīcībām. |
Samazināt pārtikas atkritumus skolas virtuvē | mainot ēdiena pasniegšanas stilu ēdienkartes variēšana klasesbiedru „sadarbība” pie kopgalda katra individuāla atbildība par savas porcijas lieluma servēšanu |
Skolas, ģimenes ikdienā un svētkos izvēlēties veselīgus našķus | Recepšu vākšana, mājturībās – gatavošana, Ziemassvētkos – radošo darbnīcu/meistarklašu rīkošana |
Izvērtējot iespējas, audzēt un pārtikā lietot pašaudzētus, ekoloģiskus, vietējos produktus | Sarunas ar vecākiem, projektu darbi, reāla praktiska darbība (piem., uz balkona garšaugu, tomātu audzēšana, mazdārziņu popularizēšana – iekopšana) |
Mainīt pirkšanas paradumus (domājot par daudzumu, iesaiņojumu) | Stādīt ēdienkartes, aprēķināt nepieciešamo produktu daudzumu; rēķināties ar produktu derīguma termiņiem; mācīties domāt un rīkoties saprātīgi – nekļūt par akciju „ķīlniekiem”, zero – waste principu aktualizēšana/praktizēšana |
Iepazīties ar produktu kvalitātes zīmes marķējumiem un ekomarķējumiem | Ekopadomes sagatavots materiāls ar ko iepazīties klašu kolektīvos. Starpklašu sacensību pēcpusdiena |
Priekuļu vidusskolas 2023./2024.m.g. ekopadomes sastāvs
Skolas skolotāji, darbinieki:
- Agnese Ramata – ekopadomes vadītāja, matemātikas skolotāja
- Baiba Karlsberga – direkt. vietn.
- Juris Sukaruks – direkt. vietn. saimnieciskajā darbā
- Madara Palsiņa-Šantare– metodiķe
- Ruta Kanušniece– sākumskolas skolotāja
- Sarma Gūta - skolas medmāsa
- Vecāku pārstāvis –Anita Zakarāne Eglīte
Skolēni:
- Zane Miķelsone
- Nikija Salmiņa
- Keita Miezīte
- Elīza Grinberga
- Arina Mironova
- Estere Lezdiņa
- Vanesa Izabella Jalovika
- Evelīna Krivjonoka
- Keita Lūse
- Keita Golovina
- Megija Marta Bērziņa
- Madara Veldze
- Ieva Greizāne
- Emīls Sloka
- Adrians Amanis
- Jānis Artūrs Lingarts
- Elza Miķelsone
- Veronika Veselova
- Marats Gruzītis
- Dārta Gabranova
- Dārta Žurovska
- Alise Jankovska
- Paula Pedece
- Marta Olengoviča
- Elīna Sloka
- Justīn Aleksejeva
- Ernests Kalvāns
- Niks Brazovskis
- Edgars Riņķis
- Laura Bondare
- Rasa Ilze Bondare
- Alise Klāviņa
- Sofija Angelika Ziņģe-Fridrihsone